HotelsHotels

Kwaliteit van de binnenlucht: een criterium dat het verschil maakt

Properheid… Charme… Comfortabele bedden… Installaties… Hoewel de belangrijkste criteria voor het beoordelen van een hotel vanzelfsprekend zijn, is er nog een ander dat we niet mogen verwaarlozen: namelijk de kwaliteit van de binnenlucht. De gasten zijn hier trouwens steeds gevoeliger voor, hoewel het voor hen eenvoudiger is te oordelen dat het te koud of te warm is in hun kamer dan intrinsiek de kwaliteit van de lucht te waarderen. Een gezonde, reukloze lucht inademen is in ieder geval een garantie om je goed te voelen.

In de stad: hotels en gasten die ademen

Net als elders draagt in een hotel een gezonde en regelmatig ververste lucht bij aan het gerief van alle gebruikers: zowel de gasten als het personeel. Als de lucht goed gefilterd is, beschermt deze tegen allergieën en vermijdt hij de verspreiding van besmettingsbronnen en het ongerief van nare geuren, zoals een muffe geur die in een hotelkamer onverkoopbaar is!
In de steden die regelmatig te maken hebben met verontreiniging door fijne stofdeeltjes, is het van cruciaal belang te weten dat de lucht die men in zijn hotel inademt, niet verontreinigd is en men van een daadwerkelijk herstellende nachtrust kan genieten. Enkele grote hotelketens, zoals het met AFPRO Filters samenwerkende Hilton, hebben goed begrepen hoe belangrijk een “4-sterren luchtkwaliteit” is. Een groeiend aantal hotels beschikt nu over luchtbehandelingscentrales en stelt protocollen voor toezicht op de luchtkwaliteit op.

Luchtfilters voor hotels: prestaties en energiebesparing

 AFPRO Filters produceert en verkoopt het filterassortiment Cost Saver, bedoeld om een optimale kwaliteit van de binnenlucht te garanderen. Deze filters F7 en F9, die het A+ label van de certificeringsinstantie Eurovent dragen, combineren uitstekende prestaties met energiebesparing, dankzij materialen die een lagere luchtweerstand bieden. In een hotel kan zo op iedere plek de lucht op de meest geschikte wijze gefilterd worden volgens een vastgesteld eisenniveau: kamers, keukens, receptieruimte, eetzalen…

Een regelgeving die steeds meer eisen aan de binnenlucht stelt

 De kwaliteit van de lucht is een zaak van volksgezondheid geworden en de regelgeving vereist voortaan toezicht op de kwaliteit van de lucht in talrijke etablissementen waar publiek ontvangen wordt. Scholen en crèches kregen hier als eerste mee te maken en in 2023 moeten alle etablissementen die een gevoelig publiek ontvangen, in het bijzonder kinderen en senioren, aan de opgelegde vereisten voldoen. Hotels en restaurants varen er wel bij indien zij anticiperen op een regelgeving die steeds veeleisender zal worden.

Tips voor luchtfiltratie in een hotel Tips voor luchtfiltratie in een hotel
Meer informatie