VliegveldVliegveld

Luchtverkeer en luchtvervuiling

Het luchtverkeer neemt voortdurend toe. Volgens de ACI (Airports Council International) is het passagiersverkeer op Europese luchthavens in 2017 met 8,5% gegroeid. Dit jaar waren meer dan 1,1 miljoen vluchten met 127 miljoen passagiers afkomstig van of bestemd voor Frankrijk. Deze groei van het luchtverkeer, die grotendeels in verband staat met de ontwikkelingen van goedkope vluchten, gaat vandaag in een tempo voort, hoewel het minder hectisch is. Het is niet zonder gevolgen van de kwaliteit van de lucht op de luchthavenlocatie en de directe omgeving van de luchthavengebouwen (hotels, kantoorgebouwen...)

Lotniska

Deeltjes- en moleculaire vervuiling op luchthavens

Niet alleen vliegtuigen zijn verantwoordelijk voor luchtvervuiling op luchthavens. De dichtheid van het wegverkeer rondom deze plaatsen en de bussen en vrachtwagens op de grond om de laadoperaties van passagiers en goederen te ondersteunen genereren ook een deel van de overlast. De belangrijkste bron van vervuiling is van deeltjesachtige aard: straalmotoren die op kerosine werken en dieselmotoren stoten beide fijne deeltjes uit in hun verbrandingsemissies. Andere gasvormige verontreinigende stoffen kunnen ook de luchtkwaliteit en de gezondheid beïnvloeden: koolwaterstoffen, acetaldehyden, stikstofoxiden (NO, NO2, NOx), maar ook ozon. In gebouwen worden andere bronnen van luchtverval toegevoegd: geuren en rook uit de restaurantgebieden, aldehyden van verschillende soorten.

Zorg voor het ademhalingscomfort van miljoenen mensen

De grote luchthavens, die in feite een hoger dan gemiddeld niveau van luchtvervuiling vertonen, werken aan het verminderen van de uitstoot van lucht, maar ook aan de luchtkwaliteit binnenshuis. Een tiental grote luchthavens in Frankrijk die gecontroleerd worden door de ACNUSA (beheer instantie luchthavenoverlast) zijn verplicht instrumenten voor de bewaking van buitenlicht in te voeren. Voor het interieur hebben sommigen van hen, die zich bezighouden met een proces van duurzame ontwikkeling, zich uitgerust met ventilatie- en airconditioningsystemen die schadelijke verontreinigende stoffen filteren. De luchthaven van Marseille-Provence, de derde Franse luchthaven (exclusief Parijs) in termen van verkeer met meer dan acht miljoen passagiers die elk jaar worden verwelkomd, heeft gekozen voor AFPRO Filters voor de levering van haar luchtfilters.

Luchtfilters en regeling van de energierekening

De luchtbehandelingsunits ventileren en werken om fijne deeltjes te verwijderen die met het blote oog onzichtbaar zijn (PM1, PM2.5, PM10). Ze kunnen worden uitgerust met actieve koolstoffilters om de moleculaire vervuiling te elimineren. In Marseille heeft de luchthaven bijvoorbeeld 85 luchtbehandelingsunits en bijna 400 ventilatorconvectoren, waaraan talrijke geïsoleerde luchtfilters worden toegevoegd. Deze filteren de lucht in terminals en meer specifieke gebieden zoals computerruimtes, technische ruimtes en onderstations. Leverancier van filters voor deze luchthaven na een oproep voor offertes, AFPRO Filters was overtuigend door zijn benadering van begeleiding. De audit van de geïnstalleerde installatie bracht de financiële, energie- en milieueffecten van de keuzen van filters aan het licht. Ook de onderhouds- en opwerkaspecten van het afval zijn meegenomen. De geselecteerde filtratie-oplossing combineert energie-efficiëntie en efficiëntie (filters met groter filteroppervlak en minder vaak vernieuwend) waardoor de totale factuur duidelijk is verlaagd.

Tips voor luchtfiltratie voor luchthavens Tips voor luchtfiltratie voor luchthavens
Meer informatie