Luchtfilter Hotel Hilton Amsterdam Airport Schiphol

Luchtfilter voor het nieuwe Hilton Hotel:
Alles in het teken van comfort voor de gast

In december 2016 opende het nieuwe Hilton Amsterdam Schiphol Hotel haar deuren. Het hotel met maar liefst 433 kamers en beschikt naast verschillende luxe kamers ook over 25 vergaderzalen, waaronder een balzaal met een capaciteit van 640 personen en het grootste conference center van Schiphol.

Het hotel staat volledig in het teken van comfort. Om dit te kunnen garanderen, moet het hotel voldoen aan een aantal ‘brand standards’. Bert Tenthof, Chief Engineer bij Hilton Schiphol: “Brand standaards zijn regels die worden opgesteld vanuit ons hoofdkantoor waaraan alle Hilton-hotels moeten voldoen. Denk hierbij niet alleen aan de kwaliteit van het eten en de status van de kamers, maar ook aan het binnenklimaat en de verlichting. Regelmatig worden wij gecontroleerd of wij voldoen aan deze hoge standaarden. Als we kijken naar het binnenklimaat dan regelt een geavanceerd building management systeem de aansturing en regulering van apparatuur voor luchtbehandeling, verlichting en beveiligingssystemen. Alles om het verblijf zo aangenaam mogelijk te maken.”

Duurzaam ondernemen belangrijk onderdeel organisatiebeleid

Ondanks dat comfort en luxe op de eerste plaats staan, doet het hotel er alles aan om de CO2-uitstoot zo laag mogelijk te houden. Tenthof: “Een voorbeeld hiervan is onze warmte-koude-opslag. Hiermee gebruiken wij het grondwater in de bodem als energiebuffer. Om de impact van haar hotels op het milieu te berekenen en met elkaar te vergelijken, ontwikkelde Hilton het ISO-gecertificeerde systeem LightStay. Dit systeem meet onder andere het gas-, water- en elektriciteitsverbruik en de afvalproductie en -scheiding. Maandelijks rapporteren wij deze gegevens aan het hoofdkantoor en gebruiken we de gegevens om onszelf te verbeteren. Hier komt ook een stukje competitie bij kijken, want jaarlijks worden de medewerkers van het ‘groenste’ hotel beloond.”

“Binnen ons hotel staat het comfort van de gasten centraal. Goede luchtfilters zijn essentieel voor een gezond en prettig binnenklimaat. De nieuwe filters sluiten perfect aan op onze doelstellingen tot het verminderen van de CO2-uitstoot. Voor ons is dit dus een echte win-win situatie”, Bert Tenthof, Chief Engineer bij Hilton Schiphol

Energiereductie door nieuw luchtfilter

Het hotel biedt naast service en comfort ook luchtkwaliteit op 4-sterrenniveau. “Wij voelen ons verantwoordelijk voor het welzijn van onze gasten en medewerkers. Het binnenklimaat speelt hierbij een belangrijke rol. Ondanks dat wij aan alle kwaliteitsnormen voldoen hebben wij tijdens de ontwikkeling van het nieuwe hotel gekeken of we hierin een verdere verbeterslag kunnen maken. AFPRO Filters bekeek de mogelijkheden en attendeerde ons op een nieuw type luchtfilter. Dit filter zorgt voor een verdere optimalisatie van de luchtkwaliteit, terwijl het energieverbruik en hiermee ook de kosten afnemen”, aldus Tenthof.

Maurice Gijzen, senior accountmanager AFPRO Filters: “Ik heb destijds Hilton Schiphol geadviseerd over te stappen naar een nieuw type PM1-fijnstoffilter. Het voordeel van dit filter is de lagere luchtweerstand. Hierdoor hoeft de ventilator in de luchtbehandelingskast minder hard te draaien en neemt het stroomverbruik dus af. Het enkel en alleen plaatsen van dit filter zorgt voor een energiebesparing van maar liefst 57%! Een bijkomend voordeel is dat de luchtkwaliteit nog verder toeneemt.”

Beter binnenklimaat tegen lagere kosten

Tenthof: “Goede luchtfiltering is essentieel voor een gezond en prettig binnenklimaat. De nieuwe filters sluiten ook perfect aan op onze doelstellingen tot het verminderen van de CO2-uitstoot. Voor ons is dit dus een echte win-win situatie”.

Ook over de samenwerking met AFPRO Filters is Tenthof positief: “AFPRO heeft met ons meegedacht bij de ontwikkeling van het nieuwe hotel. Ik had ook niet anders verwacht. We werken immers al 37 jaar samen, tot grote tevredenheid. Tot op heden hebben wij alleen maar goede ervaringen met AFPRO Filters, zowel op kwaliteit- als op serviceniveau.”