Coca-Cola

luchtfilter voedingsindustrie Coca-Cola case studie

Grote energiebesparing Coca-Cola door nieuw luchtfilter

Coca-Cola European Partners is de grootste onafhankelijke bottelaar van merken van The Coca-Cola Company wereldwijd. Het produceert, distribueert en verkoopt producten van de merken van The Coca-Cola Company, zoals Coca-Cola, Fanta en Sprite en een aantal andere dranken die het bedrijf in licentie heeft, waaronder Monster, Capri-Sun en Fernandes. De Nederlandse fabriek van Coca-Cola European Partners staat in Dongen.

Veel aandacht voor duurzaam ondernemen

Bij Coca-Cola European Partners wordt veel aandacht besteed aan duurzaam ondernemen. In het duurzaamheidsplan zijn heldere doelstellingen vastgelegd, verdeeld over acht pijlers. Eén van deze pijlers is het energiebeheer en het verminderen van de impact op het klimaat. Door steeds verdere energiereductie wil Coca-Cola European Partners in 2020 de CO2-voetafdruk met een derde verminderen ten opzichte van 2007. Coca-Cola ligt in de hele keten al jarenlang op schema en heeft inmiddels grote successen geboekt. In 2016 lag het energiegebruik in Nederland per 1000 liter frisdrank 14 procent lager dan in 2007.

Johan van den Corput, Facility Manager van de fabriek in Dongen: “Ondanks het feit dat we goed op weg zijn om onze doelstellingen te halen, zoeken wij continu naar verdere manieren om energie te besparen. Hierbij werken we intensief samen met onze leveranciers en andere partners in de keten, en vragen we hen om met ons mee te denken en ons op de hoogte houden van nieuwe technische ontwikkelingen.”

Een voorbeeld van zo’n technologische innovatie is te vinden binnen de luchtbehandeling. Jeroen van Dinther, Fieldmanager bij Veolia Gebouwenbeheer: “De lucht binnen de productiehal wordt gefilterd door middel van drie grote luchtbehandelingskasten. Deze zijn voorzien van een groot aantal zakkenfilters die de stofdeeltjes uit de buitenlucht verwijderen. Dit proces neemt een groot deel van de energiekosten voor haar rekening.

Als marktleider op het gebied van duurzame energie- en milieu-oplossingen zijn wij continu op zoek naar slimme manieren om deze energiekosten te reduceren. Samen met AFPRO Filters hebben wij gekeken of er voor Coca-Cola een verbeterslag mogelijk is.

Nieuw HD85 F7-filter reduceert energieverbruik


Ron Prins, Sales Director bij AFPRO Filters: “De luchtfilters in luchtbehandelingskasten zorgen voor weerstand, waardoor de motor harder moet werken om de gewenste hoeveelheid lucht rond te pompen. Na onderzoek constateerde ik een weerstand van maar liefst 480 Pa. De luchtbehandeling is frequentie-gestuurd waardoor het energieverbruik dus flink toeneemt. We hebben Coca-Cola daarom geadviseerd over te stappen op een nieuw type HD85 F7-filter. Dit filter kent een aanvangsweerstand van slechts 90 Pa, wat resulteert in een enorme energiebesparing en een flinke CO2-reductie.

“Door enkel het luchtfilter te vervangen, boeken we al grote besparingen. Het nieuwe filter draagt op meerdere fronten bij aan onze doelstellingen. Het helpt ons het stroomverbruik te verminderen en daarmee verkleinen we onze CO2 -voetafdruk.” – Johan van den Corput, Utilities & Facilities Manager Coca-Cola European Partners

Langere standtijd


“Een bijkomend voordeel van het nieuwe luchtfilter is de langere standtijd. We verwachten dat in de toekomst een jaarlijkse wisseling volstaat. Voorheen werden de filters om de drie of vier maanden vervangen. Een lagere frequentie betekent voor ons minder materiaal-, arbeid- en afvoerkosten,” aldus Van Dinther.

Van den Corput: “Door enkel het luchtfilter te vervangen boeken we al grote besparingen. Het nieuwe filter draagt op meerdere fronten bij aan onze doelstellingen. Het helpt ons het stroomverbruik te verminderen en daarmee verkleinen we onze CO2 -voetafdruk. Wij zijn dan ook zeer blij met de proactieve houding en samenwerking met Veolia en AFPRO Filters!”

Wilt u meer weten over deze case-study en/of het besparen van energie dan horen we graag van u via verkoop@afprofilters.com of bel 072 567 5500.